In de huidige competitieve arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit om op goede medewerkers te kunnen betrouwen. Dat deze mensen blijven is niet alleen cruciaal voor het succes van je bedrijf, het bespaart je ook vooral tijd en geld om telkens weer nieuwe mensen aan te werven en in te werken. Bovendien zorgt personeelsverloop vaak voor onrust en verlaagt het de algemene productiviteit.
Wat maakt eigenlijk dat mensen vertrekken of komen tot quiet quitting?
Er zijn verschillende redenen waarom mensen hun job opzeggen en elders aan de slag gaan of waarom ze plots minimaal doen wat van hen wordt verwacht in hun functie. Het gaat in dit laatste geval dan niet om daadwerkelijk ontslag nemen maar om het zich terugtrekken van extra werk dat buiten de officiële rol of het contract valt.
Een van de belangrijkste redenen om op te geven, is een gebrek aan waardering. Mensen willen zich gewoon gewaardeerd voelen voor hun werk! Ze willen weten dat hun bijdrage ertoe doet. Stel je voor dat je wekenlang hard hebt gewerkt aan een project en het met succes hebt afgerond. Niemand zegt er iets van, geen bedankje, geen erkenning of men erkent anderen voor jouw werk. Hoe zou jij je voelen? Waarschijnlijk niet gewaardeerd. Een andere belangrijke reden is een gebrek aan mogelijkheden om zich te ontwikkelen. Mensen willen zich kunnen ontwikkelen en doorgroeien in hun werk. Als ze die mogelijkheden niet krijgen, gaan ze op zoek naar een andere baan of verliezen ze interesse om ervoor te blijven gaan. Ook een slechte werksfeer kan een reden zijn om te vertrekken of om het op te geven. Mensen willen graag in een prettige en collegiale omgeving werken. Een bedrijf waar roddelen en negatieve competitie de norm zijn, creëert een ongezonde werksfeer. Medewerkers zullen zich ongemakkelijk voelen en minder gemotiveerd zijn. Tot slot speelt natuurlijk ook het loon een rol. Mensen willen een loon dat past bij hun werkervaring en de marktwaarde. Wanneer je als ervaren professional ontdekt dat een junior collega met dezelfde functie meer verdient dan kan dit leiden tot frustratie en de wens om elders een beter betaalde job te aanvaarden.
Wat kan je doen opdat je mensen ervoor blijven gaan?
Gelukkig zijn er genoeg dingen die je kan doen om je mensen te behouden. Hieronder vind je enkele tips:
Waardering: Laat je mensen weten dat je hun werk waardeert. Geef complimenten en erkenning voor goede prestaties. Organiseer bijvoorbeeld een maandelijkse "employee of the month" award met een kleine beloning, of stuur een handgeschreven bedankkaartje naar een medewerker die extra inzet heeft getoond.
Ontwikkelingsmogelijkheden: Bied je mensen de mogelijkheid om zich te ontwikkelen en door te groeien door middel van trainingen, opleidingen en coaching. Zo kan je investeren in een online leerplatform waar medewerkers toegang hebben tot diverse cursussen. Maar je kan ook een budget voorzien voor externe trainingen of conferenties en hen bovendien aanmoedigen om zelf met suggesties te komen mbt wat ze vinden dat ze best bijleren direct of indirect voor hun job.
Werksfeer: Zorg voor een goede werksfeer waarin mensen zich prettig en gewaardeerd voelen. Creëer vooral een open communicatiecultuur waar goed communiceren en feedback geven en ontvangen wordt aangemoedigd. Organiseer daarnaast ook leuke activiteiten voor teambuilding zoals bijvoorbeeld een drink, een escape room, een kookworkshop,..
Loon: Bied een loon dat marktconform is en past bij de werkervaring van je mensen. Voer jaarlijkse loongesprekken om te zorgen dat salarissen up-to-date blijven. Bied bij voorkeur een bonus systeem aan gebaseerd op prestaties.
Flexibiliteit: Bied je mensen de mogelijkheid om flexibel te werken. Dit kan bijvoorbeeld door middel van deels thuis en deels op kantoor werken en/of flexibele werktijden. Sta hen zo toe om hun werktijden aan te passen aan hun persoonlijke behoeften.
Betrokkenheid: Betrek je mensen bij de organisatie en laat ze meedenken over belangrijke beslissingen. Organiseer regelmatig brainstormsessies met medewerkers om ideeën te genereren. Implementeer bijvoorbeeld ook een suggestie box waar men anoniem ideeën en feedback kan delen.
Luisteren: Voer regelmatig functioneringsgesprekken om de behoeften en wensen van medewerkers te bespreken, of -nog krachtiger- organiseer anonieme enquêtes om feedback te verzamelen over de werkomgeving en het samenwerken. Luister naar je mensen en neem hun feedback serieus door ermee aan de slag te gaan.
Conclusie
Zorgen dat je mensen blijven, is investeren. Het is niet alleen goed voor je mensen, het is ook goed voor je bedrijf dat mensen willen blijven. Het bespaart je tijd en geld maar zorgt vooral ook voor een stabiele en productieve organisatie. Door aandacht te hebben voor waardering maar ook voor de ontwikkelingsmogelijkheden, de werksfeer, de verloning, flexibiliteit, betrokkenheid en door te luisteren naar je medewerkers en hun feedback serieus te nemen, maak je het verschil in je bedrijf. Op deze manier investeer je in je mensen en zal je er steevast de vruchten van plukken.